Cu pași dictați de scurgerea timpului ne apropiem de premiera spectacolului live “GDPR în acțiune” din 25 mai 2018. Scenariul-fluviu adresează prezentul dar mai ales viitorul interacțiunii dintre posesorii și respectiv utilizatorii de date personale. O tabără (a organizațiilor utilizatoare de date personale) a beneficiat de un termen de 2 ani pentru a se pune la punct și de consultanță de toate specializările. Cealaltă tabără, a cetățenilor furnizori de date personale, a rămas într-o ignoranță pasivă până în acest moment.
Tabăra Utilizatorilor de date personale
Unii, destui,nu au auzit încă sau nu au înțeles ce revoluție presupune acest GDPR și ce impact are asupra modelului de derulare a afacerilor sau activităților și au preferat, desigur, să nu facă nimic. Alții, timizi, au început vopsirea gardului: un contract, o politică de confidențialitate, eventual un teanc de proceduri cu o probabilitate minusculă să fie și aplicabile. Alții au ales să înceapă cu sfârșitul: să angajeze sau sau contracteze un DPO. Iar cei foarte puțini încă, au început un proiect care le dovedește în fiecare zi câte consecințe ascunse, detaliate și profunde are acest GDPR în modul lor de funcționare.
Toate acestea pe fundalul unui vuiet asurzitor de cursuri, seminare, articole și emisiuni TV care în principiu își propun să informeze chiar dacă intenția de a-și vinde serviciile le domină discursul – uneori în mod mai puțin decât profesionist (a se vedea anunțurile de cursuri cu “certificare”).
Tabăra Furnizorilor de date personale
Persoanele fizice din spațiul Uniunii Europene ale căror date susțin într-o măsură mai mică sau mai mare activitățile și succesul utilizatorilor acestor date.
Dacă pentru organizații s-au găsit promotori ai Regulamentului, pentru cetățenii simpli campaniile de informare referitoare la drepturile lor sunt minuscule și timide, dacă nu lipsesc cu desăvârșire. Informarea acestor cetățeni nu aduce bani, dar instituțiile guvernamentale ar avea obligația de a sponsoriza anunțuri de interes public. Singura campanie a autorității locale destinată cetățenilor datează din 2014.
S-ar deduce că cele două tabere nu sunt nici acum echilibrate ca putere, resurse și informații. În ciuda obiectivului central al Regulamentului de a proteja drepturile și libertățile individuale în conformitate chiar cu Declarația Universală a Drepturilor Omului din 1946 și a echilibra balanța de putere între cetățeni și organizațiile care le prelucrează în fel și chip datele lor proprii și personale. Eram dezamăgită să constat încă o data că nu ne interesează nici măcar exercitarea drepturilor noastre – naționale sau europene. Dar ieri la o farmacie pe când se cerea reconfirmarea dorinței de a mai primi mesaje de marketing în contul utilizării punctelor de fidelitate, un client a întrebat farmacista “E pentru GDPR?”
Mai există speranță. Să ne cumpărăm floricele și să vizionăm spectacolul. Cu siguranță va avea momente memorabile 🙂