N.B.

Desi articolul de fata se bazeaza pe realitatea sectorului medical din Irlanda, concluziile si recomandarile merita atentia institutiilor medicale din Romania.

Stire

Autoritatea irlandeza de supraveghere a protectiei datelor a publicat recent un raport care detaliază o anchetă privind protecția datelor în sectorul asistenței medicale, derulata in 20 spitale în perioada ianuarie-decembrie 2017. S-a considerat ca aceasta ancheta este relevanta datorita volumului substanțial de date cu caracter personal sensibile prelucrate în sectorul asistenței medicale.

Scopul anchetei a fost de a face recomandări pentru îmbunătățirea prelucrării datelor cu caracter personal ale pacienților pentru a asigura securitatea și respectarea reglementării privind protecția datelor și pentru a îmbunătăți gradul de protecție a datelor din acest sector.

Zone de interes

  • Accesul la evidentele medicale
  • Stocarea fiselor de observare ale pacientilor;
  • Depozitarea deșeurilor medicale;
  • Distrugerea foilor de externare și a listelor de pacienți;
  • Utilizarea copiatoarelor;
  • Lipsa de confidențialitate a conversatiilor dintre pacienti si personalul medical;
  • Constientizarea personalului cu privire la protecția datelor;
  • Consimțământul pentru activitatile de cercetare;
  • Prelucrarea informațiilor referitoare la asigurările de sănătate;
  • Perioada si modalitatea de păstrare a datelor.

Masuri recomandate

  • Restricționarea accesului personalului la dosarele medicale si elaborarea unor rapoarte periodice privitoare la persoanele care au accesat dosarele medicale
  • Implementarea blocării automate calculatoarelor dupa o anumita perioada de inactivitate;
  • Amendarea practicii standard de afisare a diagramelor de observare a pacientului la patul pacientilor
  • Punerea în aplicare a protocoalelor și instruirea personalului pentru a face față unei brese de securitate a datelor cu caracter personal;
  • Protejarea containerelor de deșeuri medicale;
  • Furnizarea unui spațiu privat pentru a discuta despre sănătatea pacienților;
  • Furnizarea de informații complete pacienților cu privire la prelucrarea datelor lor personale și a scopurilor acestora;
  • Instruirea personalului despre obligațiile lor cu privire la drepturile de protecție a datelor ale pacienților, în special pentru personalul de la recepție; și
  • Punerea în aplicare a procedurilor pentru distrugerea în siguranță a dosarelor medicale ale pacientilor după expirarea perioadei de păstrare a datelor.

Concluzie

Merita sa aplicam lectiile altora.  Ne poate scurta drumul spre solutii.

Daniela Cretu

Aticole recente

Monitorizarea video a angajatilor

Ce frumoasă și ușoară ar fi viața angajatorilor dacă nu ar trebui să-și facă deloc griji cu privire la integritatea…

5 years ago

6,5% amenda pentru IMM

Cu un temerar optimism, firmele mici și mijlocii sunt încredințate că amploarea cerințelor GDPR și a amenzilor aferente nu reprezintă…

5 years ago

5 avantaje ale externalizarii DPO

Responsabilul cu Protecția Datelor (DPO): personajul inedit introdus de GDPR despre care s-a discutat mult și s-a acționat mult mai…

5 years ago

Răspunderea civilă a angajatorului

Breșele de securitate sunt în imensa majoritate a cazurilor considerate a fi produse de hackeri necunoscuti.  Realitatea statistica contrazice ferm…

5 years ago

Spital amendat pentru nerespectarea GDPR

Institutiile medicale de stat sau private sunt in mod special vulnerabile in fata cerintelor complexe ale protectiei datelor personale din…

5 years ago

Brexit si GDPR

Zilele se scurg din ce în ce mai repede spre un verdict din ce în ce mai probabil: “no deal…

5 years ago

Acest site foloseste module cookie.